Reklama

Wiadomości

Czy w szkołach nadal śpiewa się cztery zwrotki hymnu? O wychowaniu patriotycznym w praktyce

Hymn państwowy jest jednym z najważniejszych znaków tożsamości i jedności narodowej. „Mazurek Dąbrowskiego” rozbrzmiewał w chwilach przełomowych – od powstań narodowych, przez święta państwowe, po mecze reprezentacji Polski. Jednak dziś, mimo że hymn wciąż pojawia się w szkołach, coraz częściej śpiewa się tylko jego pierwszą zwrotkę, a głębsze rozumienie treści pieśni zanika. Przypomina o tym ustawa o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej – zał. 4 do ustawy stanowi, że hymn składa się z czterech zwrotek i refrenu.

2025-11-11 18:01

[ TEMATY ]

szkoły

nauka hymnu

cztery zwrotki

wychowanie patriotyczne

praktyka

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła do hymnu – tradycja czy jednorazowy gest?

Co roku, w ramach akcji Ministerstwa Edukacji „Szkoła do hymnu”, uczniowie o godz. 11:11 w dzień najbliższy 11 listopadowi, gromadzą się w szkołach, by wspólnie odśpiewać „Mazurka Dąbrowskiego”. W ostatnich latach wzięło w niej udział ponad 20 tysięcy placówek w całym kraju. To piękna inicjatywa, zapoczątkowana jeszcze przez Rząd Zjednoczonej Prawicy, ale wielu pedagogów zwraca uwagę, że czasem ogranicza się do odśpiewania pierwszej zwrotki i refrenu.

Uczniowie znają pierwszą zwrotkę, ale rzadko cztery

Podziel się cytatem

– wskazują uczniowie jednej ze szkół.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Cztery zwrotki – lekcja historii i duchowości

Cztery zwrotki hymnu zawierają głębokie przesłanie. Pierwsza – „Jeszcze Polska nie zginęła…” – wyraża wiarę i nadzieję na odrodzenie narodu. Druga – „Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę…” – mówi o wierności i waleczności Polaków. Trzecia – „Jak Czarniecki do Poznania…” – przypomina o tradycji rycerskiej i bohaterstwie przodków. Czwarta – „Już tam ojciec do swej Basi…” – ukazuje wymiar rodzinny i duchowy, w którym historia splata się z codziennym życiem.

Hymn nie jest tylko utworem wojennym, lecz pieśnią wiary w opatrzność i odrodzenie narodu

Podziel się cytatem

– podkreśla katecheta z jednej ze stołecznych szkół średnich.

Czy uczniowie rozumieją hymn?

Reklama

Niestety, wielu uczniów nie rozumie pełnej treści hymnu podczas śpiewu na lekcji muzyki. Archaiczny język i brak kontekstu historycznego utrudniają poznanie przesłania. Dlatego też, dotychczasowa podstawa programowa z języka polskiego przewiduje, że hymn omawia się na lekcjach języka polskiego w formie analizy tekstu. To nie tylko nauka słów – to wychowanie w szacunku, pokorze i dumie narodowej.

Hymn i wartości chrześcijańskie

Hymn ma również wymiar chrześcijański. Wyraża nadzieję w trudnych chwilach, podobnie jak modlitwa, a w polskiej tradycji patriotyzm i wiara były nierozerwalne: „Bóg, Honor, Ojczyzna”. Szkoła, poprzez hymn, może przekazywać te wartości, nie narzucając światopoglądu.

Duchowy patriotyzm uczy dzieci wrażliwości na dobro wspólne i wierności ideałom

Podziel się cytatem

– jednym głosem mówią polonista i katecheta szkolny.

Nowe pokolenie – tradycyjne formy wychowania patriotycznego

Dziś dzieci obcują z patriotyzmem także poprzez media i kulturę masową. TikTok i serwisy streamingowe mogą pomagać w popularyzacji symboli narodowych, ale także rozmywać ich znaczenie. Dlatego warto promować dobre praktyki: szkoły, w których uczniowie uczą się wszystkich zwrotek hymnu, poznają jego historię, uczestniczą w konkursach muzyczno-historycznych.

Hymn jako zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń

Hymn pozostaje żywym znakiem wspólnoty. Jak przypominał Jan Paweł II:

Naród, który traci pamięć, traci sumienie.

Podziel się cytatem

Nie można więc ograniczać hymnu do formalności – warto odkrywać jego duchowy wymiar. Jeśli dzieci będą znały cztery zwrotki „Mazurka Dąbrowskiego”, będą znały cztery filary polskości – wiarę, nadzieję, odwagę i miłość Ojczyzny. To zobowiązanie nie tylko wobec historii, lecz także wobec przyszłych pokoleń.

Oceń: +15 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

[ TEMATY ]

nowenna

Chrystus Król

Adobe Stock

O Królu pokoju, spraw pokój w sercu moim, wróć ciszę duchowi mojemu, abym mógł na każdym miejscu modlić się, wznosząc czyste ręce (św. Rafał Kalinowski).
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie: Nie uwierzysz co przynieśli na ślub

2025-11-14 10:44

[ TEMATY ]

ks. Marek Studenski

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Koledzy chcieli zrobić wrażenie i przynieśli siekiery na ślub, by uczcić swojego przyjaciela, jednak Bóg przebił ich pomysłowość — bo właśnie siekierą posłużył się, by naprawić jego rodzinę. Ta historia pokazuje, że największe cuda dzieją się wtedy, gdy porządkujemy nasze priorytety.

W tym odcinku opowiadam o trzech osobach, których życie stało się lekcją o przemijaniu i nadziei:
CZYTAJ DALEJ

Za nami konferencja o trzecim biskupie częstochowskim

2025-11-15 14:04

[ TEMATY ]

Częstochowa

konferencja

bp Stefan Bareła

IWST

Maciej Orman/Niedziela

„Działalność bp. Stefana Bareły w latach 1964-1984” – to temat konferencji naukowej zorganizowanej z okazji 100-lecia (archi)diecezji częstochowskiej, która odbyła się 15 listopada w Instytucie Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie. Była to kolejna konferencja z cyklu „Biskupi częstochowscy w Polsce «ludowej»”.

Doktor hab. prof. UK Jarosław Durka (Uniwersytet Kaliski) omówił relacje państwo-Kościół w latach 1964-1984. Doktor hab. prof. UKSW Rafał Łatka (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) opisał aktywność bp. Stefana Bareły na forum Konferencji Episkopatu Polski. Ksiądz dr Jacek Kapuściński (Archiwum Archidiecezji Częstochowskiej w Częstochowie) przedstawił referat nt. „Śladami bp. Teodora Kubiny. Udział bp. Stefana Bareły w Kongresie Eucharystycznym w Filadelfii”. Ksiądz dr hab. Marian Duda (Instytut Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie) zrelacjonował, jak wyglądało duszpasterstwo stanowo-zawodowe w okresie rządów bp. Stefana Bareły. Ksiądz dr hab. prof. UKSW Dominik Zamiatała wygłosił referat nt. „Biskup Stefan Bareła wobec zakonów i zgromadzeń zakonnych na terenie diecezji częstochowskiej”. Ksiądz dr Paweł Kostrzewski (Archiwum Kurii Metropolitalnej w Częstochowie) omówił postawę bp. Bareły wobec opozycji politycznej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję