Reklama

Niedziela Wrocławska

Polska potrzebuje dziś dobrych żołnierzy

Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu od lat kształci przyszłych oficerów, przygotowuje żołnierzy do służby w wojsku, uczy patriotyzmu. O tym, jak wygląda nauka w WSOWL, czy na uczelni uczą się także kobiety i jaki powinien być oficer Wojska Polskiego z kpt. Grzegorzem Krzywieckim, oficerem prasowym Wyższej Szkoły Oficerskiej, rozmawia Magdalena Lewandowska

Niedziela wrocławska 33/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAGDALENA LEWANDOWSKA: – W jaki sposób młodzi ludzie w Wyższej Szkole Oficerskiej przygotowują się do służby w wojsku?

Reklama

KPT. GRZEGORZ KRZYWIECKI: – Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu swoje dziedzictwo intelektualne wywodzi z tradycji szkolnictwa wojskowego okresu I Rzeczpospolitej, zapoczątkowanego wraz z utworzeniem w 1765 r. Szkoły Rycerskiej. Od 2014 r. Uczelnia dziedziczy i kontynuuje chlubne tradycje Szkoły Podchorążych Piechoty w Komorowie koło Ostrowi Mazowieckiej.
Obecnie na naszej Uczelni kształci się około 3000 studentów wojskowych i cywilnych na dwóch wydziałach: Nauk o Bezpieczeństwie i Zarządzania oraz w Instytucie Dowodzenia. Każdego roku w WSOWL naukę rozpoczyna około 1000 nowych studentów. W ofercie dydaktycznej WSOWL znajdują się również studia podyplomowe, a także Studium Oficerskie. Nasi studenci oprócz teorii mają bardzo dużo ćwiczeń praktycznych, zajęcia w terenie, poligon. Zajęcia w formie wykładów, ćwiczeń, laboratoriów i warsztatów prowadzone są w nowych obiektach dydaktycznych wyposażonych w najnowsze technologie informatyczne i specjalistyczne pomoce dydaktyczne. W związku z tym, że studia wojskowe przygotowują absolwentów do wykonywania zadań służbowych w jednostkach wojskowych, jak wspominałem, kładziemy nacisk na zajęcia praktyczne, samodzielne rozwiązywanie problemów, zajęcia w terenie. Jednocześnie proces kształcenia wspierany jest poprzez zastosowanie nowoczesnych trenażerów, a w ramach współpracy z jednostkami wojskowymi, szkolenie specjalistyczne wzbogacone jest o wykorzystanie sprzetu takiego, jaki wystepuje w Siłach Zbrojnych.
Uczelnia uczestniczy także w Programie Erasmus, w programie wymiany studentów z zagranicy. Równolegle współpracujemy blisko z szeregiem renomowanych europejskich uczelni wojskowych o podobnym profilu, m.in. Szkołą Wojsk Lądowych w Dreźnie, Uniwersytetem Obrony w Brnie, uczelniami francuskimi, a także ze słynną amerykańską Akademią Wojsk Lądowych West Point i wieloma innymi szkołami wojskowymi.

– Ile w WSOWL jest kobiet? Czy muszą spełniać te same kryteria, co mężczyźni? Czy mają jakieś „ulgowe” traktowanie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Obecnie spośród 917 studentów – kandydatów na żołnierzy zawodowych i słuchaczy Studium Oficerskiego, w Uczelni kształci się 209 kobiet i nie mają one żadnego specjalnego traktowania. W stosunku do warunków i trybu naboru na studia jedyna różnica występuje przy sprawdzianie sprawności fizycznej. Uczelnia cieszy się bardzo dużą popularnością i co roku o miejsce u nas stara się od 17 do 20 osób, w tym wiele kobiet. Panie dobrze czują się na Uczelni i świetnie sobie radzą z nauką, a studia gwarantują wszystkim słuchaczom – bez względu na płeć – zdobycie wiedzy specjalistycznej i umiejętności niezbędnych dla oficerów. Kobiety będące absolwentami Uczelni obejmują więc takie same stanowiska służbowe jak mężczyźni.

– Na co w kształceniu przyszłych oficerów szkoła kładzie nacisk? Jaki powinien być oficer Wojska Polskiego?

Reklama

– Wykształcenie, które daje Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych, umożliwia przygotowanie do twórczej pracy w zawodzie żołnierza – zawodzie społecznego zaufania, wymagającym wysokich norm etycznych. Staramy się jak najlepiej szkolić naszych studentów, by później mogli jak najlepiej służyć Ojczyźnie. Przeprowadzamy dokładną selekcję kandydatów, kładziemy nacisk na kształtowanie wysokiego morale i promowanie standardów etycznych. Kształtowanie właściwych postaw żołnierzy jest procesem, którego powodzenie zależy w dużym stopniu od spójnych, długofalowych i konsekwentnych oddziaływań.
Dzisiaj profesjonalne Siły Zbrojne potrzebują żołnierzy posiadających specjalistyczną wiedzę, praktyczne umiejętności oraz predyspozycje psychofizyczne, potrafiących łączyć dyscyplinę i odpowiedzialność z samodzielnością i inicjatywą, ale odznaczających się także wysokimi walorami moralnymi i etycznymi.

– Czy Wyższa Szkoła Oficerska uczy przyszłych żołnierzy także patriotyzmu?

– Jedną z fundamentalnych wartości misji Uczelni jest właśnie patriotyzm, a istotą posłannictwa WSOWL jest przygotowanie absolwentów gotowych służyć Rzeczypospolitej Polskiej swoją wiedzą zarówno w obszarach wojskowych, jak i cywilnych. Żołnierze muszą wiedzieć, dlaczego służą swojej Ojczyźnie, muszą wiedzieć, że od ich oddania zależy bezpieczeństwo kraju. Dlatego nasz proces kształcenia i szkolenia realizowany jest ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w misji Uczelni fundamentalnych wartości: patriotyzmu i humanizmu, poszanowania i poszukiwania prawdy, ludzkiej solidarności, zasad etycznych, a także tradycji szkolnictwa wojskowego oraz Sił Zbrojnych. Polska potrzebuje dziś dobrych żołnierzy.

* * *

Zapraszamy na uroczystości z okazji 95. rocznicy Cudu nad Wisłą i Święta Wojska Polskiego do bazyliki garnizonowej we Wrocławiu. 15 sierpnia o godz. 10 uroczystej Eucharystii przewodniczyć będzie abp Józef Kupny. Po Mszy św. uroczystości na pl. Gołębim. Transmisja w Radiu Rodzina.

2015-08-13 10:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozbrajanie człowieka

Niedziela Ogólnopolska 49/2012, str. 33

[ TEMATY ]

szkoła

Roman Czyrka

Młodzi studenci podczas pierwszych zajęć

Młodzi studenci podczas pierwszych zajęć
W przeprowadzonym w połowie listopada br. próbnym teście gimnazjalisty uczniowie w zadaniu z języka polskiego na czytanie ze zrozumieniem mieli przytoczone m.in. teksty z pewnej gazety o lewicowo-liberalnym zabarwieniu oraz z tygodnika o postkomunistycznych korzeniach. Jako teksty źródłowe nie były cytowane inne dzienniki i czasopisma, tylko te „jedynie słuszne”, a przecież w naszym kraju ukazuje się bardzo wiele tytułów prasowych i jest w czym wybierać. Autorzy testów najwyraźniej są „politycznie poprawni” i potrafią w lot odczytać odczekiwania władzy. To charakterystyczne, bo rząd Donalda Tuska zmierza w stronę ideologizacji szkoły i upaństwowienia wychowania. Wprowadzone przed kilkunastu laty zmiany przynoszą już swoje ponure żniwo. Obecna ekipa chce „dokończyć reformy”, usiłuje wprowadzić przymusowy pobór pięciolatków do przedszkoli, a sześciolatków do szkół, i to pod hasłem ideologicznym dostosowania do „standardu europejskiego”. W ten sposób rząd uderza w prawa rodziców i dzieci. Arbitralnie narzuca treści i zakres nauczania, podważając władzę rodziców zgodnie z postoświeceniowym przekonaniem, że urzędnicy lepiej niż rodzice wiedzą, co jest dla dziecka dobre i jak należy je wychowywać. Politycy PO zmieniają kanon lektur szkolnych, wyrzucając z niego „Pamięć i tożsamość” Jana Pawła II, dążą do ograniczenia nauczania historii i zredukowania języka polskiego. Rządowi specjaliści od edukacji chcą zrezygnować z klasycznego kształcenia, a rolę szkoły sprowadzić do „produkcji ludzkiego czynnika dla rozwijającego się rynku”. Minister Krystyna Szumilas próbuje także wyrugować ze szkoły nauczanie religii. W nowej sytuacji przestrzeń społeczna ma być bowiem jałowa aksjologicznie, a religia - wygaszającym reliktem przeszłości. W konsekwencji to administracja państwowa, która, niestety, bywa sprowadzona do roli struktury wykonawczej ideologii neutralności światopoglądowej państwa, miałaby określać miejsce Kościoła w życiu społecznym. Ma wytyczać pole obecności religii i dozwolone formy sprawowania kultu oraz praktyk religijnych. Jak widzimy, po upadku komunizmu ideolodzy „nowego wspaniałego świata” nie złożyli broni. Dysponując najnowocześniejszą technologią, mają wizję nowego, postmarksistowskiego i postmodernistycznego społeczeństwa, uzyskującego nową świadomość, u której podstaw leży odwrócenie się od Transcendencji. Celem - jak w każdej ideologii - jest przemodelowanie świadomości społecznej i doprowadzenie do metanoi, czyli - odwołując się do greckiego źródłosłowu - do „zmiany usposobienia”. Metanoja polega na zatarciu różnicy między prawdą a kłamstwem i akceptowaniu sprzeczności jako reguły poprawnego myślenia. Obywatel ukształtowany na ideologicznych wzorcach wtłaczanych w mediach, ale także w szkole, zło będzie uznawał za dobro, kłamstwo za prawdę i będzie mówił „tak, ale nie”. W ten sposób ma nastąpić „rozbrojenie” człowieka, gdyż osobę wykorzenioną z własnej tożsamości kulturowej i religijnej, zamanipulowaną przez socjotechnikę i zideologizowaną łatwiej jest poddać totalnej kontroli. To zniewolenie jest kamuflowane relatywizmem moralnym, konsumizmem oraz koncepcją życia lekkiego, łatwego i przyjemnego, bez odpowiedzialności i bez wartości.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Adobe Stock

Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Kościół katolicki 8 grudnia obchodzi uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Wydarzenie Niepokalanego Poczęcia Maryi jest zasługą specjalnej Bożej łaski. Tajemnica ta pokazuje szczególną rolę Maryi a także, że każdy z nas cieszy się Bożą pomocą w zadaniach, które Bóg stawia na drodze naszego życia.

Czym jest niepokalane poczęcie? Wyraża prawdę o tym, że rodzice Maryi - Joachim i Anna - poczęli swoją córkę, która została przez Boga zachowana od zranienia grzechem pierworodnym. Poczęcie nieskalane przez grzech pierworodny dotyczy tylko Maryi, która w wyjątkowy sposób została zachowana od grzechu ze względu na to, że stała się Matką Syna Bożego.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Pasterz szukający serca

2025-12-08 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Iz 40, 1-11 • Mt 18, 12-14
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję