Na terenie archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej lekcje religii rozpoczyna ok. 1900 katechetów.
W tym roku obchodzimy 25-lecie powrotu nauczania religii do szkół i przedszkoli. Na corocznych odprawach katechetycznych nie brakowało podsumowań i wątków historycznych. Przez ten czas Kościołowi warszawskiemu udało się dostosować do potrzeb nowoczesnej edukacji. Programy, podręczniki oraz nauczyciele religii w niczym już nie ustępują pedagogom prowadzącym inne przedmioty.
W archidiecezji warszawskiej jest więcej dzieci i szkół, a co za tym idzie także nauczycieli religii. W sumie pracuje tu prawie 1200 katechetów, z czego ponad 300 to księża, a ponad 200 siostry zakonne oraz niemal 700 świeckich. W diecezji warszawsko-praskiej pracę szkolną rozpoczyna ok. 800, w tym 200 księży, 100 sióstr oraz 500 świeckich. – W tym roku zatrudniliśmy kilkunastu nowych katechetów, bo na terenie diecezji przybyło szkół i uczniów. Jest to związane z wyżem demograficznym oraz reformą edukacji, która obniżyła wiek obowiązku szkolnego – mówi „Niedzieli” ks. Piotr Pierzchała, dyrektor Wydziału Nauki Katolickiej Diecezji Warszawsko-Praskiej. – Największe potrzeby są na Białołęce, gdzie są nowe szkoły liczące nawet ponad 1200 dzieci. Odmienna sytuacja jest w szkołach średnich. Niż demograficzny spowodował, że katecheci pracują często na niepełnych etatach.
Podczas tegorocznych lekcji religii obecny będzie wątek Światowych Dni Młodzieży. Uczniowie z archidiecezji będą zaproszeni na jesienne uroczystości związane z peregrynacją Symboli ŚDM. Inny tegoroczny akcent, to jubileusz 1050-lecia Chrztu Polski. Będzie on okazją do przypomnienia tego wydarzenia zarówno w historii Ojczyzny, jak i wskazania na znaczenie sakramentu chrztu w życiu każdego chrześcijanina.
W diecezji warszawsko-praskiej rozpoczyna się pilotażowy program „Rozum i wiara na lekcjach religii”. – Jest on opracowany wspólnie z wybitnym astronomem ks. prof. Michałem Hellerem. Opracowujemy właśnie ankiety, w których pojawiają się najczęstsze pytania zadawane przez dzieci i młodzież z pogranicza nauki i wiary – mówi ks. Pierzchała. – Celem tego projektu jest nauczenie młodych ludzi poważnego myślenia oraz pokazania, że nauka nie wyklucza wiary.
Osoba, która wypisuje się z lekcji religii w szkole, nie dokonuje aktu wystąpienia z Kościoła. Niemniej jednak, dokonuje czynu, który jest jakąś formą zapierania się wiary – powiedział KAI ks. prof. Piotr Tomasik z Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Jego zdaniem, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, zamiast terminu „apostazja” w instrukcji opublikowanej przez kurię kaliską w sprawie uczestniczenia w lekcjach religii należało zacytować wskazówki z „Dyrektorium katechetycznego” Episkopatu Polski.
Kuria Diecezjalna w Kaliszu opublikowała, datowaną na 1 września, „Instrukcję duszpasterską dotyczącą oświadczenia woli uczestniczenia w nauczaniu religii”. Kuria informuje, że według nowych przepisów MEN rodzice lub pełnoletni uczniowie, mają obowiązek pisemnie wyrazić swoje życzenie udziału w nauczaniu religii. Oświadczenie to nie musi być każdorazowo ponawiane. Wcześniejsze przepisy mówiły o obowiązku poinformowania, jeśli rodzice nie życzą sobie uczęszczania ich dziecka na lekcje religii.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka zakończyło realizację projektu budowy nagrobków na 21 zbiorowych mogiłach dzieci nienarodzonych na Cmentarzu Podgórki Tynieckie oraz Cmentarzu Prądnik Czerwony w Krakowie. Mogiły te przeznaczone są dla dzieci martwo urodzonych w krakowskich szpitalach, których rodzice zrezygnowali z organizacji pogrzebu indywidualnego. W takich przypadkach pochówki realizowane są systematycznie przez gminę Kraków.
Jak informuje stowarzyszenie, zakres podjętych działań objął nie tylko osadzenie nagrobków, ale również zobowiązanie do długofalowej opieki nad miejscami pochówku. Prezes organizacji Wojciech Zięba podkreśla, że stowarzyszenie wzięło na siebie odpowiedzialność zarówno za bieżącą pieczę nad grobami, jak i za przyszłe koszty przedłużania dzierżawy miejsc pochówku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.