Kobiecość. Różne ma imiona i oblicza. W różny sposób jest rozumiana i przeżywana. Wiedzą o tym kobiety pełniące rolę liderów: Odnowy w Duchu Świętym, Domowego Kościała i Kół Żywego Różańca, które dzielą się swoim świadectwem.
W obchodzonym 8 marca Dniu Kobiet ten głos ma szczególne znaczenie i wydźwięk.
Geniusz kobiety
W dokumencie, który powstał przy okazji organizowanej w lipcu 1995 r. w Pekinie IV Światowej Konferencji ONZ na temat Kobiet, Jan Paweł II mówił o wpisanym w naturę kobiet poświęceniu, realizowanym każdego dnia w służbie Bogu i człowiekowi. Papież Polak zwrócił uwagę na temat godności i praw kobiet, rozpatrywanych w świetle Słowa Bożego. – W szerokim kontekście służby, Kościół – pomimo wielu uwarunkowań – na przestrzeni dwóch tysięcy lat swej historii, poznał w pełni „geniusz kobiety” dzięki wielkim postaciom kobiet, które wywarły istotny i dobroczynny wpływ na swoje czasy – wskazał nasz rodak. Miał na myśli orszak męczennic, świętych kobiet, wielkich mistyczek. Głęboko wierzył, że w przyszłości Kościoła nie zabraknie nowych, wspaniałych przykładów kobiet, które z odwagą będą głosiły Słowo Bożego i swoim życiem świadczyły o Bożej miłości na wzór Maryi.
Bez wątpienia w tę koncepcję wpisują się kobiety – liderki wspólnot naszej diecezji, które są żonami, matkami, a przy tym osobami aktywnymi zawodowo. To, co ich łączy, to zaangażowanie w życie Kościoła i tworzonej wspólnoty. Swoje pięć minut realizują w pełnej odpowiedzialności za powierzone zadanie i osoby. Wiara to nie dodatek do całości, częściej bądź rzadziej praktykowana, ale silna broń w ich rękach.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.