Reklama

Edukacja

Między powołaniem, zmęczeniem a satysfakcją

Przy okazji Dnia Nauczyciela warto postawić sobie pytanie, jak w nieustannie reformowanej i podlegającej eksperymentom polskiej szkole pracuje się nauczycielom.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niemal każdy dzień przynosi informacje na temat zmian, które zachodzą w polskiej szkole. Wprowadzane pospiesznie przedmioty, jak choćby edukacja zdrowotna, pisane na kolanie nowe programy, okrojone podstawy programowe z różnych przedmiotów, ciche wyprowadzenie lekcji religii. Trudno nie odnieść wrażenia, że szkoła stała się poligonem walki politycznej, w której rola uczniów i nauczycieli jest marginalizowana. A przecież nauczyciele są odpowiedzialni przede wszystkim za edukację i wychowanie młodego pokolenia Polaków, a nie za wdrażanie pseudoreform. Mierzą się na co dzień z wieloma problemami, których politycy zdają się nie dostrzegać.

W jakiej sytuacji znalazła się kadra nauczycielska w Polsce?

Starzejąca się kadra

Populacja nauczycieli w Polsce wyraźnie się starzeje. Aż 37% z nich to osoby powyżej 50. roku życia, najmłodszych nauczycieli – poniżej 30. roku życia – jest zaledwie 5%, co stanowi jeden z najniższych wyników w Unii Europejskiej. Z zawodu odchodzą coraz częściej nawet ci, którzy w danym środowisku byli postrzegani jako entuzjaści. W polskich szkołach, niezależnie od etapu edukacyjnego, często kadrę nauczycielską stanowią emeryci. Młodych ludzi do pracy w szkole zniechęcają słaby prestiż zawodu i niskie – ich zdaniem – zarobki. Tymczasem gwałtowne zmiany technologiczne, kulturowe i społeczne wymagają transformacji zawodu nauczyciela. – Aby przyciągnąć nowe pokolenie nauczycieli, musimy przedefiniować rolę tej profesji – zauważa prezes fundacji Teach for Poland Katarzyna Nabrdalik. A nauczyciela przyszłości postrzega jako mentora, coacha i przewodnika. – Potrzebujemy elastycznych ścieżek kariery, które pozwolą na specjalizację w różnych obszarach – od mentoringu po innowacje technologiczne – oraz realnych możliwości awansu – podkreśla. Takie założenia wymagają zmiany podejścia kadry już pracującej, ale przede wszystkim kształtowania studentów przygotowujących się do pracy w zawodzie. Inna sprawa, że tych ostatnich, niestety, jest coraz mniej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pełna treść tego i pozostałych artykułów z NIEDZIELI 41/2025 w wersji drukowanej tygodnika lub w e-wydaniu .

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Widziane z pokoju nauczycielskiego

2025-10-07 15:19

Niedziela Ogólnopolska 41/2025, str. 12-13

[ TEMATY ]

nauczyciele

Temat numeru

Adobe Stock

Program nauczania, rodzice, trudna młodzież, upadek etosu zawodu, niskie wynagrodzenia? Co naprawdę martwi przeciętnego polskiego nauczyciela?

Katarzyna Dziedzic, nauczycielka języka polskiego: W ciągu 20 lat pracy spotykałam się z wieloma dylematami i bolączkami, które dotyczyły środowiska nauczycieli, w tym mnie samej. Szczególnie trudne do udźwignięcia wydają mi się brak zaufania do pracy i intencji nauczyciela ze strony instytucji nadzorujących przebieg edukacji oraz roszczeniowość rodziców. Założenie, że nauczyciel nie wie, co ma robić, albo nie chce dobrze dla swoich uczniów, jest – w moim odczuciu – nadinterpretacją praw i obowiązków ucznia względem procesu edukacji. Wyjątkowo przykre jest dla każdego nauczyciela poddawanie analizie jego intencji i kroków bez weryfikacji wkładu ucznia w naukę. Rodzice z łatwością rzucają oskarżenia, ale nie weryfikują swoich obowiązków, do których należą m.in. dopilnowanie frekwencji dziecka w szkole czy jego postępów w nauce przez pracę w domu, która jest konieczna do utrwalenia wiedzy i wypracowania umiejętności. Jako osoba, która bardzo lubi swój zawód i traktuje go jako życiowe powołanie, przyznaję, że te bolączki najczęściej prowadzą mnie ku myśli o zmianie profesji...
CZYTAJ DALEJ

Ustawa o związkach partnerskich. PSL poprze lewicowe pomysły?

2025-10-17 10:22

[ TEMATY ]

związki partnerskie

lewica

projekt ustawy

pomysły

PSL

PAP

Szef ludowców Władysław Kosiniak-Kamysz w ławach sejmowych

Szef ludowców Władysław Kosiniak-Kamysz w ławach sejmowych

Wicepremier, szef MON i lider PSL Władysław Kosiniak-Kamysz dogadał się z lewicą ws. projektu ustawy dotyczącego tzw. związków nieformalnych. "Najważniejsze jest to, że ci, którzy byli na skrajnych pozycjach w koalicji znaleźli w tej sprawie porozumienie" - podkreślił.

W piątek o godz. 11 w Sejmie szef PSL wraz z liderem Lewicy Włodzimierzem Czarzastym ma przedstawić szczegóły projektu ustawy dotyczącej związków nieformalnych.
CZYTAJ DALEJ

Papież przyjmie króla i królową Anglii. „Historyczna wizyta”

2025-10-17 17:02

[ TEMATY ]

Anglia

król

królowa

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Silny wymiar ekumeniczny oraz troska o stworzenie to dwa filary wizyty króla i królowej Anglii - Karola i Kamili – którzy 23 października zostaną przyjęci w Watykanie przez Papieża Leona XIV. Król w Bazylice św. Pawła za Murami otrzyma tytuł Royal Confrater, który jest znakiem czci i duchowej wspólnoty - informuje Vatican News.

Już kilka dni temu informację o wizycie brytyjskiej pary królewskiej w Watykanie podał Pałac Buckingham, natomiast 17 października oficjalnie poinformowała o niej Stolica Apostolska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję