Reklama

Wiara

HOMILIA

Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!

Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga.

2025-10-21 14:10

Niedziela Ogólnopolska 43/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Artur Stelmasiak

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga. Jako pierwszą Jezus ukazuje pobożność faryzeusza, zapewne dlatego, że jest częstsza. Faryzeusz staje przed Bogiem z satysfakcją, że wypełnił wszystko, co nakazane, a nawet więcej, ponieważ uczynił to w dwójnasób. Gdyby na takim wyznaniu poprzestał, należałyby mu się uznanie i pochwała, bo nie wszyscy prowadzą życie, które wymaga tak wielkiego wysiłku. Stało się jednak inaczej. Słowa: „Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie”, świadczą, że najważniejszym celem tego wysiłku było nie tyle uczczenie Boga, ile wywyższenie się nad innych, postrzeganych jako zdziercy, niesprawiedliwi i cudzołożnicy. Ta postawa aroganckiej wyższości znalazła również wyraz w jego nastawieniu do celnika, do którego odniósł się z nieskrywaną pogardą. Zamiast patrzeć przed siebie, w stronę Boga, do którego zwracał się w modlitwie, faryzeusz oglądał się za siebie, w przekonaniu, że jest od celnika, tak samo jak od wszystkich innych ludzi, lepszy. Dziękując Bogu nie za to, kim jest, lecz za to, kim nie jest, modlił się w gruncie rzeczy do siebie, a nie do Boga. Wybrał samousprawiedliwienie, a więc tak naprawdę Boga nie potrzebował.

Celnik przeciwnie: mając świadomość mnóstwa własnych grzechów i tego, jak jego życie odbiegało od zasad zawartych w Bożych przykazaniach, zwraca się do Boga z pokorną prośbą o miłosierdzie: „Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!”. Ma świadomość, że to, czego się dopuszczał, jest naganne i grzeszne. Prosząc o miłosierdzie, pragnie zamknąć ten rozdział w swoim życiu, i odczuwając wyrzuty sumienia, chce żyć inaczej. Wybiera modlitwę zalecaną w starotestamentowej księdze Mądrości Syracha: „modlitwa pokornego przeniknie obłoki i nie dozna pociechy, zanim nie osiągnie celu”. Pointa przypowieści Jezusa nie zostawia wątpliwości co do tego, czyja modlitwa, faryzeusza czy celnika, była milsza Bogu i została przez Niego przyjęta. Dlatego modlitwa celnika to również modlitwa chrześcijanina: „Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu!”. Zdanie, które bilansuje całą przypowieść, stało się przysłowiem: „Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony”. Sens tego przysłowia ulega wypaczeniu wtedy, kiedy używa się go jako wezwania do robienia rachunku sumienia innym, a nie sobie.

Drugi List św. Pawła do Tymoteusza został napisany pod sam koniec życia Apostoła Narodów. W duchu pokory i świadomości bliskiej śmierci czyni on obrachunek z przeszłością i zdaje się na przyszłość, która nastąpi wraz z sądem Boga. W innych listach św. Paweł wiele razy pisał o swoich grzechach, wadach i występkach, w tym liście zaś, napisanym do swego „najdroższego” ucznia, zdaje się na Boże miłosierdzie, ufny, że „na ostatek odłożono dla mnie wieniec sprawiedliwości”. Wieńcami ozdabiano w zawodach sportowych głowy zwycięzców, którzy dzięki wygranej okazywali się lepsi niż inni. Święty Paweł natomiast ma na myśli nie tylko siebie, lecz wszystkich, którzy związali swoje życie z Bogiem objawionym w Jezusie Chrystusie. Wyrażając tę nadzieję, polega nie na sobie i nie na zasługach pozyskanych dzięki temu, czego dokonał, lecz podkreśla, że stało się tak, bo „Pan stanął przy mnie i wzmocnił mnie”. W prostych słowach wyraża się modlitwa wdzięczności jako owoc pokory świadomej nieograniczonej mocy Bożego miłosierdzia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oceń: +83 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Okaż swą łaskę i daj nam zbawienie

Niedziela Ogólnopolska 28/2021, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Adobe.Stock.pl

Pierwsze czytanie, wyjęte ze starotestamentowej Księgi Amosa, nawiązuje do wydarzeń w połowie VIII wieku przed Chrystusem. Amos, który był pasterzem i nacinał sykomory celem pozyskania z tych drzew specjalnego syropu, został powołany przez Boga do głoszenia pilnej potrzeby nawrócenia Izraelitów. Posłuszny Bogu udał się do sanktuarium w Betel, ale tamtejszy główny kapłan Amazjasz zabraniał mu pełnienia jego misji. Odnosił się do Amosa z pogardą i wrogością, lecz prorok się nie przestraszył ani nie zaniechał wezwań do nawrócenia. Od tamtych wydarzeń upłynęło ponad 2 700 lat! Ci, którzy dzisiaj głoszą słowo Boże, wzywając do nawrócenia i zmiany życia, też spotykają się z silną wrogością oraz sprzeciwami pochodzącymi z różnych stron.
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Papież spotkał się z ofiarami pedofilii

2025-11-08 22:03

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV spotkał się z 15 osobami z Belgii, ofiarami wykorzystywania seksualnego, którego dopuścili się wobec nich członkowie duchowieństwa, gdy te osoby były jeszcze niepełnoletnie.

Spotkanie, przebiegające w atmosferze bliskości z ofiarami, słuchania i dialogu – głębokiego i bolesnego – trwało prawie trzy godziny i zakończyło się głęboką modlitwą – podało 8 listopada biuro prasowe Stolicy Apostolskiej.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV zachęca Polaków, by upominali się o chrześcijańską wizję ludzkiej pracy

2025-11-08 11:06

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Do troski o chrześcijańską wizję ludzkiej pracy zachęcił papież Polaków podczas nadzwyczajnej audiencji jubileuszowej. Brali w niej licznie udział uczestnicy Jubileuszu Świata Pracy.

Pozdrawiam serdecznie Polaków. Pielgrzymki świata pracy mają w Polsce długą tradycję. Ich inspiracją było nauczanie św. Jana Pawła II i jego Encyklika Laborem exercens oraz działalność bł. ks. Jerzego Popiełuszki, kapelana „Solidarności”. Powracajcie do tych źródeł, aby z nadzieją stawiać czoła „nowym rzeczom”, upominając się o chrześcijańską wizję ludzkiej pracy. Z serca wam błogosławię!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję