Reklama

Sprawiedliwość dla imigrantów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiele mówi się obecnie o emigracji, imigrantach i uchodźcach. USA ma własną wizję traktowania tych ludzi. Kościół katolicki, którego jak mawiał Jan Paweł II - drogą jest człowiek, staje w obronie tych, którym dzieje się krzywda. A oto kilka podstawowych informacji, o tym co Kościół mówi na temat imigracji, praw człowieka i miłosierdzia.
Podstawowe zasady Katolickiej Nauki Społecznej na temat imigracji:
Katolicka teologia zawsze promowała prawa człowieka zakorzenione w prawie naturalnym i w objawieniu Bożym, to jednak encyklika Rerum Novarum (O Warunkach Pracy) z 1891, rozwinęła systematyczną prezentację zasad praw i odpowiedzialności ludzi. Rerum Novarum wspomina również o sytuacji migrujących ludzi. W późniejszych dokumentach, papieże i konferencje biskupów syntetyzowały katolicką teologiczną tradycję, by artykułować pięć podstawowych zasad o migracji.

Podstawowe zasady

Wszyscy ludzie mają prawo znaleźć w ich własnych krajach ekonomiczne, polityczne i społeczne warunki do życia w godności i osiągnięcie pełne życia przy użyciu darów danych przez Boga. W tym kontekście praca, która dostarcza sprawiedliwej płacy dla godnego życia jest podstawowym ludzkim prawem.
Jezus powtarza za Starym Testamentem nakaz, by kochać i troszczyć się o obcego człowieka jako kryterium, przez które będziemy sądzeni: „Ponieważ byłem głodny i dałeś mi jeść, byłem spragniony i dałeś mi pić, byłem obcym a ty przyjąłeś mnie” (por. Mt 25, 35).
Kościół uznaje, że bogactwa ziemi należą do wszystkich ludzi. Jeśli ludzie nie mogą znaleźć zatrudnienia we własnym kraju, by utrzymać siebie i rodzinę, mają prawo szukania jej gdzie indziej.
Św. Paweł głosi absolutną równość wszystkich ludzi przed Bogiem: „Nie ma ani Żyda ani Greka... dla Ciebie wszyscy są jedni w Chrystusie Jezusie” (por. Gal 3, 28).
Kościół uznaje suwerenne prawo krajów do kontroli swojego terytorium, ale odrzuca taką kontrolę, którą stosuje się tylko w celu nabywania dodatkowego bogactwa. Potężniejsze ekonomicznie kraje, które mają zdolność ochronić i nakarmić swoich mieszkańców, mają także obowiązek przyjęcia napływającej imigracji.
Ci, którzy uciekają od wojen i prześladowań powinni znaleźć schronienie w globalnej wspólnocie. Tego wymaga się, jako minimum, by uchodźcy mieli prawo żądać statusu bez uwięzienia i ich żądania powinny być w pełni rozpatrywane przez kompetentną władzę.
Niezależnie od ich statusu prawnego, uchodźcy, jak wszyscy ludzie, posiadają wrodzoną ludzką godność, którą należy respektować. Często jednak poddani są szorstkiemu traktowaniu przez przedstawicieli prawa zarówno w krajach docelowych, jak i w krajach tranzytu. Polityka rządów powinna zagwarantować podstawowe prawa także dla nielegalnych emigrantów.
Kościół katolicki uczy, że każdej osobie należą się podstawowe prawa w tym prawo do zaspokajania podstawowych potrzeb: wyżywienie, schronienie, wykształcenie i opieki medycznej. Osoby o nieuregulowanym statusie są szczególnie bezbronne wobec pozbawionych skrupułów urzędników imigracyjnych.
Obecna polityka imigracyjna, która nakłada kary nawet za próbę imigracji, jest niemoralna. W Biblii Bóg obiecuje, że będziemy sądzeni zgodnie z tym, jak traktowaliśmy najbardziej bezbronnych. Przed Bogiem nie możemy usprawiedliwiać nieludzkiego traktowania pewnych osób, twierdząc, że brak statusu prawnego pozbawia ich praw danych przez samego Stwórcę.
Polityka imigracyjna, która pozwala, by ludzie żyli w tym kraju przez wiele lat i wnosili duży wkład do społeczeństwa, ale odmawia się im możliwości otrzymania legalnego statusu, nie służy dobru powszechnemu. Istnienie milionów ludzi żyjących bez dostępu do podstawowych praw i potrzeb człowieka jest wielką niesprawiedliwością.

Tematy do dyskusji, pytania, działalność parafii

Dyskutujcie na temat historii imigracji własnego narodu. Niech ludzie dzielą się historią imigracji własnych rodzin do Stanów Zjednoczonych. Jeżeli wierzysz, że potrzebna jest modyfikacja polityki imigracji, jakie zmiany zasugerowałbyś? Jaka powinna być nasza postawa wobec imigrantom o nieuregulowanym statusie?
Porównaj historię tych, którzy ostatnio imigrowali z tymi, którzy imigrowali wiele lat temu, by zademonstrować, że powody dla imigracji się nie zmieniły, ani nie zmieniła się godność człowieka. Zastanówmy się nad zmieniającą się etniczną strukturę parafii i sąsiedztwa.
Jak powinny Stany Zjednoczone traktować nielegalnych imigrantów? Jak powinniśmy bronić praw takich ludzi, jeśli są oni potraktowani niesprawiedliwie przez pracodawców? Jakie formy wsparcia powinien okazać administracja USA? Jakie powinno być przesłanie Kościoła do imigrantów? Jak powinni oni być traktowani w miejscowej parafii?
Czy zgadzasz się, że każda osoba ma prawo imigrować w celu znalezienia podstawowych środków do podtrzymania życia? Czy są jakieś ograniczenia w tej kwestii? Czy sądzisz, że ludzie mają obowiązek pozostania we własnym kraju, by tam próbować warunki swego życia?
Jaka powinna być nasza polityka wobec uchodźców? Czy naród ma prawo regulować imigrację i kontrolować swoje granice? Czy sądzisz, że amerykańska polityka imigracyjna jest łagodna i sprawiedliwa?

Opracowanie K. W.

Więcej informacji na www.archchicago.org/polish

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: Sąd zgodził się na zmianę płci metrykalnej 13-letniego dziecka

2025-12-22 07:13

[ TEMATY ]

płeć

zmiana płci

Adobe Stock

Dyskusję we Włoszech wywołała decyzja sądu, który zgodził się na zmianę płci metrykalnej 13-letniego dziecka, przechodzącego tranzycję. To najmłodsza osoba w kraju, wobec której zapadło postanowienie o takiej korekcie aktu urodzenia. Wnioskowali o to rodzice. Czy to nie jest szaleństwo?

Lokalna gazeta „Il Resto del Carlino”, a za nią poniedziałkowa włoska prasa opisała przypadek rodziny z prowincji La Spezia w Ligurii, w której urodziły się dwie dziewczynki.
CZYTAJ DALEJ

Patronka emigrantów

Niedziela Ogólnopolska 51/2023, str. 20

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

Franciszka Ksawera Cabrini

Franciszka Ksawera Cabrini

Zostawiła po sobie wielkie dzieło pomocy emigrantom w Stanach Zjednoczonych.

Franciszka urodziła się w Lombardii, w rodzinie Augustyna Cabrini i Stelli Oldini. Kiedy miała 20 lat, w jednym roku utraciła oboje rodziców. Ukończyła studia nauczycielskie i przez 2 lata pracowała w szkole. Poczuła powołanie do życia zakonnego, jednak z powodu słabego zdrowia nie przyjęto jej ani u sercanek, ani u kanonizjanek. Wstąpiła więc do Zakonu Sióstr Opatrzności (opatrznościanki), u których przebywała 6 lat (1874-80). Gdy miała 27 lat, została przełożoną tego zakonu. Jej pragnieniem była praca na misjach, dlatego 14 listopada 1880 r. wraz z siedmioma towarzyszkami założyła Zgromadzenie Misjonarek Najświętszego Serca Jezusowego, którego celem była praca zarówno wśród wierzących, jak i niewierzących. Podczas spotkania z bp. Scalabrinim Franciszka usłyszała o losie włoskich emigrantów za oceanem. Papież Leon XIII zachęcił ją, by tam podjęła pracę ze swoimi siostrami. W Stanach Zjednoczonych siostry pracowały w oratoriach, więzieniach, w katechizacji, szkolnictwie parafialnym, posługiwały chorym. W 1907 r zgromadzenie uzyskało aprobatę Stolicy Apostolskiej. Franciszka Ksawera zmarła cicho w Chicago. Zostawiła po sobie wielkie dzieło pomocy emigrantom. W chwili jej śmierci zgromadzenie miało 66 placówek i liczyło 1,3 tys. sióstr.
CZYTAJ DALEJ

Apateizm przed Bożym Narodzeniem: pięknie, błyszcząco a w środku pusto

2025-12-22 17:20

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Vatican News

Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję